آموزشمقالات

بیگ بلو باتن |معرفی نرم افزار (BigBlueButton) و امکانات آن

معرفی BigBlueButton

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) یک سیستم کنفرانس وب منبع باز برای یادگیری آنلاین است. منبع باز یعنی اینکه شما دسترسی کامل به کد منبع بیگ بلو باتن تحت مجوز منبع باز بودن آن دارید.با استفاده از کد منبع،مراحل نصب و پشتیبانی جامع شما به راحتی می توانید بیگ بلو باتن خود را راه اندازی کنید.برای هر سرور شما می توانید بیگ بلو باتن BigBlueButton را شخصی سازی کرده یا تغییر دهید.شما این امکان را خواهید داشت که محصولات و خدمات خود را نیز ادغام کنید.در این مطلب تک کلود  این نرم افزار را معرفی می کند.

سیستم کنفرانس وب|بیگ بلو باتن

– bbb ویژگیهای اصلی مورد نظر شما را از یک سیستم کنفرانس وب تجاری (اما تحت لیسانس منبع باز) برآورده می کند. این ویژگی ها شامل به اشتراک گذاری در زمان واقعی(real time )صدا ، فیلم ، نمایش  است – همراه با ابزارهای کمک کننده مانند تخته سفید ، یادداشت های مشترک ، رای گیری . BigBlueButton بیگ بلو باتن می تواند جلسات شما را برای پخش مجدد ضبط کند.

آموزش آنلاین – bigbluebutton

آموزش آنلاین در واقع ویژگی های اصلی را توسعه می دهد تا معلم بتواند دانش آموزان را برای یادگیری بیشتر ترغیب کند. به عنوان مثال ، یک معلم می تواند از تخته سفید چند کاربری بیگ بلو باتن برای کمک به دانش آموز در حل یک مشکل ریاضی دشوار استفاده کند. بیگ بلو باتن با تمام سیستمهای اصلی مدیریت یادگیری (LMS) ، از جمله  Canvas, Jenzabar, Moodle, Sakai,  Schoology کانواس ساخته شده است.همچنین از قابلیت ابزارهای یادگیری پشتیبان (LTI) بهره می برد.

آیا شما هم می خواهید بیگ بلو باتن را امتحان کنید؟

شما می توانید از سرور نسخه ی نمایشی سایت اصلی آن در demo.bigbluebutton.org بازدید کرده و یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید.

آیا می خواهید سرور bbb  را خودتان راه‌اندازی کنید؟ اگر سروری دارید که حداقل نیازهای شما را برآورده کند و یک نام دامنه به آدرس IP عمومی  ، می توانید برای نصب آخرین نسخه بیگ بلو باتن از bbb-install.sh استفاده کنید ، سرور را با SSL پیکربندی کنید  ، Greenlight را تنظیم کنید ، و همه آنها را در کمتر از 15 دقیقه آماده کنید.

اگر  می خواهید در مورد بیگ بلو باتن اطلاعات بیشتری کسب کنید، در لینک زیر کلیه جزئیات مربوط به نحوه نصب ، پیکربندی و سفارشی سازی بیگ بلو باتن را در اختیار شما قرار دارد.

نصب بیگ بلو باتن

نرم افزار وب کنفرانس bbb مبتنی بر html5

بیگ بلو باتن یک برنامه وب مبتنی بر HTML5 است. بر خلاف بسیاری از سیستم های کنفرانس وب تجاری که نیاز به نصب نرم افزار دارد ، بیگ بلو باتن در مرورگر وب شما اجرا می شود. شما روی یک لینک کلیک می کنید (مانند Greenlight) ، مرورگر شما بیگ بلو باتن را اجرا می کند و از شما می خواهد که به audio bridge بپیوندید. هیچ افزونه ای برای بارگیری وجود ندارد ، هیچ نرم افزاری برای نصب وجود ندارد. BigBlueButton با استفاده از پشتیبانی داخلی از مرورگر برای ارتباطات وب در زمان واقعی یا در لحظه ((WebRTC)، به اشتراک گذاری صوتی ، ویدیویی و صفحه ای را با کیفیت بالا ارائه می دهد.

تعریف WebRTC

WebRTC یک استاندارد است که توسط همه مرورگرهای اصلی از جمله Chrome ، سافاری،فایرفاکس،کروم  و سافاری موبایل پشتیبانی می شود. برای نتیجه بهتر در رایانه های شخصی و لپ تاپ ، کروم یا فایرفاکس را توصیه می کنیم. برای Chromebooks ، مرورگر کروم داخلی را توصیه می کنیم.

پشتیبانی از WebRTC در مرورگر به سرعت در حال رشد است. مایکروسافت اخیراً (ژانویه سال 2020) نسخه جدید مایکروسافت Edge را منتشر کرد که  از موتور Chromium (موتور منبع باز گوگل کروم) استفاده می کند . این بدان معناست که بزودی صدها میلیون رایانه با ویندوز 10 قادر خواهند بود بیگ بلو باتن را با یک کلیک اجرا کنند.

در اینجا یک صفحه نمایش از سرویس گیرنده بیگ بلو باتن در گوگل کروم می توانید ببینید.

 

بیگ بلو باتن

 

از چپ به راست ، شما می توانید لیست کاربران در جلسه ، منطقه چت ، منطقه ارائه (جایی که ارائه دهنده فعلی می تواند بروزرسانی کند) ، یک وب کم مشترک به اشتراک گذاشته شده (شما می توانید تعدادی وب کم تا اندازه ظرفیت پهنای باند به اشتراک بگذارید) ، و ابزارهای وایت برد را ببینید.

پشتیبانی از تلفن همراه

BigBlueButton طراحی “سازگار با موبایل ” دارد.رابط کاربری (UI) آن برای اولین بار روی یک دستگاه تلفن همراه طراحی شده است. مانند دسک تاپ ، هیچ برنامه موبایلی برای بارگیری یا نصب وجود ندارد. بیگ بلو باتن در مرورگر تلفن همراه شما اجرا می شود.

بیگ بلو باتن در نسخه های iOS 12.2+ و اندروید نسخه 6.0+ اجرا می شود. برای پیوستن به یک جلسه  کنفرانس، روی لینکی در مرورگر یا یک برنامه تلفن همراه (مانند Moodle Mobile) کلیک می کنید و بیگ بلو باتن در مرورگر سافاری در ios  و مرورگر کروم در اندورید اجرا می شود.

مطالبی که شاید دوست داشته باشید بخوانید:

آموزش تغییر پورت دایرکت ادمین

سیستم عامل ویندوز

نصب cpanel در سرور مجازی به صورت گام به گام

 

محدودیت پلت فرم موبایل

تنها محدودیت پلت فرم موبایل این است که مرورگرها از اشتراک گذاری صفحه تلفن همراه پشتیبانی نمی کنند (اگرچه می توانید اشتراک صفحه نمایش کاربر دیگر را مشاهده کنید).

شایان ذکر است که همان کلاینت HTML5 در رایانه های رومیزی ، لپ تاپ ، chromebook ، iOS و اندروید اجرا می شود و به ما می دهد یک  کد واحد برای تقویت ، بومی سازی و نوآوری بدون پایه های کد چندگانه ارائه می دهد.

این یک اسکرین شات از اجرای بیگ بلو باتن در ios در حالت افقی است.

 

بیگ بلو باتن نرم افزار

 

 

طراحی شده برای یادگیری آنلاین

ما در بالا گفتیم که بیگ بلو باتن  بسیاری از ویژگیهای اصلی خود را گسترش می دهد تا بر توانمندسازی مدرس برای جذب دانش آموزان تمرکز کند. چهار مورد استفاده اصلی برای تعامل این نرم افزار  وجود دارد:

تدریس / ساعات اداری مجازی
کلاس درس پویا
همکاری گروهی
کلاس های آنلاین کامل

 BigBlueButton به شما کمک می کند تا دانش آموزان را مشغول کنید:

تخته سفید چند کاربره
اتاقهای خروج
گپ (عمومی و خصوصی)
رای گیری
یادداشت های مشترک
ایموجی ها
ما درگیر شدن دانش آموز در کلاس را به عنوان فعالیتی در نظر می گیریم  که باعث می شود کاربر به یاد بیاورد (مانند پاسخ دادن به نظرسنجی) ، اثبات کردن(مانند استفاده از تخته سفید چند کاربره) ، اعمال (مانند اتاق های استراحت) ، یا سؤال کردن (از جمله استفاده از گپ عمومی) ) درباره مطالبی که مربی در تلاش است تدریس کند. هرچه دانش آموزان بیشتر مشغول باشند ، بیشتر به فکر و یادگیری می پردازند.

البته ، همه این ویژگی ها هنوز هم در یک جلسه کاری ، چت تصویری یا کنفرانس صوتی مفید هستند – اما هنگام آموزش کاربران آنلاین ، آنها واقعاً مفید هستند.

برای پشتیبانی از کاربران ی که با نیاز دسترسی دارند ، بیگ بلو باتن دارای مجوز WCAG 2.0 AA است. (با استثنائات)

مروری مختصر بر  کار با بیگ بلو باتن

انواع کاربر bigbluebutton

دو نوع کاربر در بیگ بلو باتن وجود دارد: بیننده و مدیر.

یک بیننده (به طور معمول دانش آموز) می تواند گپ ، ارسال / دریافت صوتی و تصویری ، پاسخ به نظرسنجی ها ، نمایش ایموجی (مانند دست بلند شده) ، (شرکت در اتاق استراحت) را انجام دهد.

یک مجری (به طور معمول مربی) می تواند همه کارهایی را که یک بیننده می تواند انجام دهد ، به علاوه موارد بیشتری را انجام دهد. یک مجری می تواند سایر بازدید کنندگان را نادیده گرفته و بی صدا کند(mute) ، بیننده را قفل کند (مانند محدود کردن آنها در استفاده از چت خصوصی) و هر کسی را به عنوان مجری فعلی معرفی کند. در یک جلسه می توانید تعدیل کننده های مختلفی داشته باشید.

مجری می تواند موارد زیر را انجام دهد:

اسلایدها را بارگذاری کند
برای یادداشت نوشتن هر طرف از تخته سفید استفاده کند
تخته سفید چند کاربره را فعال یا غیرفعال کند
نظرسنجی را شروع کند
یک ویدیوی یوتوب ، vimeo یا کانواس استودیو را به اشتراک بگذارد
صفحه آنها را به اشتراک بگذارد
در جلسه می تواند یک کاربر وجود داشته باشد. هر مجری می تواند هر کاربر  ارائه را معرفی کند ، از جمله خود آنها.

آخرین نسخه بیگ بلو باتن نسخه 2.2 است که می توانید آن را نصب کنید.

 

بیگ بلو باتن آخرین نسخه

 

سخن آخر:

ما می دانیم که بسیاری از شما با هدف آینداه ای خوب کار می کنید و از این رو در این زمان ، ابزار کار از راه دور می تواند زندگی روزمره شما را کمی ساده تر کند. اگر برای کلاس درس یا آموزش آنلاین به نرم افزار خوب نیاز دارید قطعا بهترین گزینه بیگ بلو باتن خواهد بود.خصوصا در شرایط سخت امروزه به دلیل ویروس کرونا شما با این نرم افزار می توانید به راحتی کلاس های آنلاین خود را برگزار کنید یا اگر شرکت دارید با کارمندان خود جلسه آنلاین داشته باشید.

قطعا بسیاری از مشکلات کار در فضای اینترنت این دوره که مجبور به دورکاری و ماندن در خانه هستید با نصب بیگ بلو باتن حل خواهد شد.این نرم افزار برای معلمان عزیز بسیار کمک کننده است.اگر کلاس خصوصی برای دانش آموزان خود برگزار می کنید کیفیت تدریس شما به جای استفاده از شبکه مجازی برای تدریس با این نرم افزار بیشتر می شود.

مطالبی که شاید دوست داشته باشید:

 

معرفی 7 ابزار نظارتی که هر مدیر سیستمی باید بداند

نحوه ی نصب Nginx بر روی اوبونتو 18.04

آموزش بررسی پورت های اشغال در لینوکس

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید همچنین برای دریافت خدمات ابری و کلود یا خرید سرور اختصاصی می توانید از تک کلود سفارش دهید.

شما چه فکر می کنید؟ در این شرایط سخت و شیوع بیماری کرونا از کدام ابزارهای آموزش آنلاین یا وب کنفرانس استفاده می کنید؟لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید .شاید نظر شما به کاربران دیگر هم برای کار در خانه و یا آموزش آنلاین کمک کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن