آموزشمقالات

در انتخاب هاست مناسب به چه مواردی باید دقت کنیم؟

یکی از گام های اولیه برای راه اندازی وب سایت انتخاب هاست مناسب و  خرید دامنه ی مرتبط می باشد .برای آنکه بتوانیم در انتخاب هاست مناسب موفق شویم باید معیار هایی را در نظر بگیریم. پیش از آن به تعریف هاست می پردازیم.

هاست چیست؟

هاست که در زبان فارسی به آن فضای میزبانی گفته می شود میزان فضای معینی است که داده های وب سایت بر روی آن قرار می گیرد.  هاست انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن و فاکتورهای مهم و ضروری در انتخاب هاست مناسب می‌پردازیم.

خرید هاست تنها چند ثانیه وقت می گیرد اما انتخاب آن نیازمند آشنایی های مقدماتی و بررسی های گوناگون می باشد. با ما همراه باشید تا با بررسی این معیارها به شما در انتخاب هاست مناسب کمک کنیم.

معیارهای مهم در انتخاب هاست مناسب

1. سیستم عامل هاست انواع و تفاوت آنها

دو نوع سیستم عامل بر روی هاست های سراسر دنیا وجود دارد. یکی هاست لینوکس و دیگری هاست ویندوز .
همان طور که از نام آنها پیدا است متوجه می‌شویم که هاست لینوکس با سیستم عامل لینوکس و توزیع های مختلف آن و هاست ویندوز به همراه سیستم عامل ویندوز و نسخه های متنوع آن که توسط شرکت مایکروسافت عرضه می شود ارائه می شوند.

تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز چیست؟

استفاده از ویندوز معمولا هزینه بیشتری را نسبت به لینوکس در بر دارد زیرا لینوکس اپن‌سورس (متن باز) است و برای استفاده از آن نیازی به خرید لایسنس ندارید. در صورتی که برای فعال شدن ویندوز باید یک لایسنس معتبر از سایت مایکروسافت تهیه نمایید. اما در برابر هزینه ی بیشتر ، ویندوز قابلیت استفاده از محصولات مایکروسافت را در خود جای داده است که این امر یک حسن محسوب می شود.
به طور کلی لینوکس از امنیت بالاتری برخوردار است اما لازم به ذکر است که هر دو نوع هاست دارای امنیت تضمین شده هستند.

کدام هاست برای ما بهتر است؟

اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما php است می بایست از هاست لینوکس و در صورتیکه asp می باشد باید از هاست ویندوز استفاده نمایید.

اما همانطور که میدانید بیشتر از ۹۰ درصد وب سایت های سراسر دنیا از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، اپن کارت و … استفاده می‌کنند. هسته ی بیشتر این سیستم های مدیریت محتوا با زبان php نوشته شده است.
اگر وب سایت شما نیز جزو یکی از این دسته ها می باشد باید از هاست لینوکس استفاده کنید. به همین دلیل است که هاست لینوکس از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

2. انواع هاست

هاست های متفاوتی در کل دنیا وجود دارد اما اگر بخواهیم به طور کلی هاست ها را به چند دسته تقسیم کنیم ، می توانیم بگوییم که هاست ها شامل سه دسته کلی : هاست های اشتراکی، هاست های نیمه اختصاصی و هاست های اختصاصی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این دسته ها ویژگی ها، قیمت و کیفیت متفاوتی دارند.

برای انتخاب هاست مناسب بهتر است ابتدا تفاوت این سه گروه را بررسی کنیم.

هاست اشتراکی

شرکت های ارائه دهنده هاست اشتراکی یک سرور اختصاصی را برحسب یک سری روش ها و الگوریتم های مخصوص به اندازه های مختلف تقسیم بندی می کنند.

این تقسیم بندی با توجه به میزان قدرت سیستم و پهنای باند صورت می پذیرد. بدیهی است که در این نوع هاست نیاز به هزینه کمتری خواهید داشت. اما همواره به این نکته توجه داشته باشید که هاست اشتراکی برای بیزینس های خیلی بزرگ با ترافیک بالا به هیچ وجه مناسب نیست و پس از مدتی به مشکل خواهید خورد. برای جلوگیری از این مشکلات احتمالی در انتخاب هاست مناسب تحقیق کنید.

هاست نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی با نام سرور مجازی نیز شناخته می‌شود. در این نوع سرویس میزبانی تمام یک سرور اختصاصی به شما تعلق نمی گیرد . بلکه بخشی از آن سرور در اختیار شما قرار می گیرد هاست نیمه اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی که پیش تر درباره آن صحبت کردیم سرعت، منابع سخت افزاری و نرم افزاری و فضای بیشتری را به شما عرضه می کند.

در صورتی که از هاست اشتراکی استفاده می کنید ولی در حال حاضر بیزینس و وب سایت شما بزرگتر شده است ، می توانید به هاست نیمه اختصاصی تغییر مکان دهید. این هاست نسبت به هاست اختصاصی مقرون به صرفه تر می باشد.

هاست اختصاصی

همان طور که از نام هاست اختصاصی پیدا است در این نوع کل یک سرور در اختیار شما قرار می گیرد. این نوع بیشتر مورد استقبال کسب و کار هایی است که روزانه آمار بازدید بسیار بالایی دارند . این مشاغل نیاز به منابع فضا و امکانات بیشتری خواهند داشت که توسط هاست اختصاصی برطرف خواهد شد اما به شرط آن که در انتخاب هاست مناسب دقت کافی را به خرج دهند.

اگر بخواهیم از این تفاوت ها نتیجه گیری کنیم به این نتیجه می رسیم که زمانی که در ابتدای مسیر راه اندازی یک وب سایت هستید هاست اشتراکی گزینه ای ارزان و کارآمد برای شما می باشد. پس از مدتی که کسب و کار شما رشد پیدا کرد می توانید از هاست اختصاصی و یا سرور مجازی استفاده کنید. اگر پیش از راه اندازی سایت می توانید پیش بینی کنید که کسب و کارتان تا چه گسترش می یابد بهتر است همان ابتدا به انتخاب هاست مناسب بپردازید تا در ادامه ی راه نیاز به جابه جایی نداشته باشید.

3. اهمیت موقعیت جغرافیایی در انتخاب هاست مناسب

منظور از موقعیت جغرافیایی هاست همان محل قرارگیری دیتا سنتر ها می باشد. دیتاسنتر مکانی است که در آن کامپیوتر های همیشه روشن نگهداری می شوند. این دیتا سنتر ها ممکن است در داخل ایران و یا خارج از کشور باشد.

به طور کلی دیتاسنتر هایی که در کشورهای پیشرفته قرار دارند سرعت و پهنای باند بیشتری را در اختیار مدیران سایت می گذارند.
به همین منظور بهتر است بر حسب نیازتان پیش از خرید هاست درباره دیتاسنتر آن اطلاعاتی جمع آوری کنید.

4. تعداد دامنه هایی که هاست می تواند از آن پشتیبانی کند.

یکی از مواردی که در انتخاب هاست مناسب معمولا نادیده گرفته می شود تعداد دامنه هایی است که هاست می تواند از آنها میزبانی کند.

در ابتدا ممکن است بخواهید بر روی هاست فقط یک دامنه را راه اندازی کنید با گذشت زمان برخی ممکن است بخواهند دامنه های بیشتری را روی همان هاست راه اندازی کنند. یا در برخی مواقع تصمیم گرفته می شود که دامنه های مشابه دامنه جاری را خریداری و سایت اصلی را به آن دامنه های فرعی هدایت کنند.

در این شرایط اهمیت تعداد دامنه ها و ساب دامین ها در انتخاب هاست مناسب آشکار می شود. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید هاست نیازهای آینده خود را بررسی نمایید.

5. میزان حافظه ی RAM و قدرت پردازش CPU

یکی از موارد مهمی که باید در انتخاب هاست مناسب به آن دقت کنید این است که میزان قدرت سی پی یو و حافظه رم را از ارائه دهنده ی هاست بپرسید. این معیار بسیار مهم است زیرا شما بیش از میزانی که به شما اختصاص می‌دهند نمی‌توانید از منابع استفاده کنید.

همچنین برای آنکه انتخاب موفقی داشته باشید بهتر است از شرکت ارائه دهنده هاست بپرسید که در یک لحظه چند کاربر می توانند از سایت شما دیدن کنند. با توجه به این اطلاعات و و تطبیق آن با نیاز سنجی های وب سایت خود می توانید با خیال راحت در انخاب هاست مناسب موفق شوید.

6. پهنای باند و فضای هاست

تعیین فضای هاست باید با دور اندیشی همراه باشد ؛ زیرا در ابتدای کار شما ممکن است به فضای کمی احتیاج داشته باشید ولی با گذشت زمان و رشد مخاطبین و محتوای وب سایت شما ، حجم مورد نیاز نیز روز به روز افزایش می یابد. علاوه بر این موارد شما فضایی برای تهیه نسخه پشتیبان نیز باید در نظر داشته باشید.

پهنای باند به معنای میزان داده ای است که در یک لحظه می‌تواند بین هاست و کامپیوتر شما و یا برعکس تبادل شود.
روشن است که هرچه مخاطبان شما بیشتر شوند، حجم اطلاعات و داده هایی که بین هاست و کامپیوتر مبادله می شوند نیز افزایش می یابد. به همین دلیل باید به پهنای باند در انتخاب هاست مناسب و مورد نظرتان توجه ویژه ای داشته باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نسرین ولی خانی

مهندسی تکنولوژی نرم افزار در صورت نیاز به راه ارتباطی به ایمیل زیر پیام ارسال نمایید. nasi.vl76@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن